Fortis PC Banking

Sind ik op mijn eigen begonnen ben, heb ik gelijk alleman al het een en ander qua administratieve troela mogen verwerken. Wat me de laatste tijd extra stoort, is de manier hoe banken niet zo subtiel anders omgaan met “particuliere” klanten en “professionele” klanten.

Fortis staat vaak op een goed blaadje met zijn PC Banking applicatie; ze waren ook wel een van de eerste om naar een zuivere webapp te gaan en met een Vasco digipass te werken. Handig, standaard vriendelijk, en heel draagbaar: geen geknoei meer met lokale applicaties die enkel onder een beperkte set stuursystemen draaien, en waar je je ziel moet verkopen om deze te migrereren naar een andere PC. Maar als puntje bij paaltje komt, en je die dingen wat meer gaat gebruiken, moet je al sneller eens speciallekes vragen of stuit je op dingen die plots niet kunnen.

Een voorbeeldje. Voor mijn gemak heb ik twee kredietkaartjes. De ene gekoppeld aan mijn professionele rekening, de andere aan mijn privé rekening. Ik zag altijd mijn kaartje staan in het overzicht van PC Banking, en kon zien wat er aangerekend werd, eventueel met valuta berekeningen voor ingen niet niet in Euro werden gekocht. Ook handig om je buitenlandse faktuur in te boeken als je je afrekening nog niet kreeg. Mijn tweede kaart kreeg ik echter niet te zien.

Nu blijkt plots dat “professionele kredietkaarten” (lees: gekoppeld aan een rekening die bij Fortis gemarkeerd staat als ‘professioneel’ – da’s ook al een verhaal aparte eigenlijk) niet meer in PC Banking te voorschijn komen. Neen mijnheer, daarvoor biedt Fortis u als professionele klant een professionele service, en moet u het pakket “Isabel” gebruiken. Je weet wel, dat gedrocht dat af en toe corrupte bestanden heeft, vreselijk zuigt voor de sysadmin die het mag ondersteunen, en vooral, een lokale app is die enkel op Microsoft “Windows” platformen kan werken. Nee dank je, daar pas ik voor.

Nog iets vreselijks: je kan online je bankafschriften “afdrukken”: je kan ze binnennemen in PDF vorm. Twee van die oubollige afzonderlijke blaadjes per A4. Handig om die in een kaft te sorteren dat dat is. En vergeet ze niet op tijd te downloaden, of ze sturen ze u op. In pakjes van een dertigtal van die halve A5 formaten. Combineer dat maar eens met je PDF’jes. Hoe ze bij Fortis nog steeds vasthangen aan dat formaat ontgaat me. Gelukkig kon ik aanvragen om nooit uitreksels per post op te sturen, zo heb ik enkel een mapje PDF’s bij te houden. Nee, ik print ze ook niet meer uit.

Maar stel nu eens dat je ook medehouder bent van een andere rekening, bvb. van een vennootschap, of een gezamenlijk rekening met je ouders of whatever. En je hebt daar evebtueel een debetkaart van. Iedere rekening waar je iets te zeggen hebt komt automagisch ook te voorschijn in PCBanking. Nu, voor die rekening willen je ouders bvb. enkel klassieke papiertjes. Maar als je je eigen uitreksels in PDF wil binnennemen, is het systeem wel zo vriendelijk om je alle uitreksels waar je ergens mee te maken hebt te bezorgen. Je kan niet kiezen. Elke kaart die je hebt is uitreksel-adrukken-gewijs gekoppeld aan alle rekeningen en alle uitreksels. Handig, zo hoef niet niet te kiezen van welke rekeningen je uitreksels afdrukt. Ze komen allemaal op een hoop. PDF of papier, geen verschil. En neen, je kan niet aanvragen om dat uit te splisten. Dat gaat niet mijnheer. Tenzij je een rekening hebt die “professioneel” is. Die kan wel afzonderlijk. Ik ben er nog niet aan uit of dat nu een goed ding was of niet.

Argh. Banken en marketing en product placement. Vreselijk. Hoe gaat zoiets bij een ander eigenlijk? Zijn er banken die savvy-user-friendly zijn?

Het doet me ook weer denken aan een Telenet Digicorder. Dat doet perfect zijn ding, maar je bent vastgenageld aan wat Telenet bepaalt wat je ermee mag doen. Om maar te zeggen dat Open Source interessant is voor alles. Niet alleen voor software. Doc Searls heeft gelijk. Weg met silo’s.